Musical: ‘Koninklijk Kerstfeest’
Vakken: muziek/drama
Repetitietijd: september t/m december
Vakken: muziek/drama
Repetitietijd: september t/m december
Situatie uit de repetitiemiddag van 14 oktober 2011
Een zelfgeschreven script met zelfgeschreven nummers. Zo werd een kerstmusical vorig jaar in 2010 ingestudeerd met zestig kinderen uit Boskoop. Het werd een succes en er kwam een boeking in Waddinxveen voor kerst 2011. Een totaal vreemde groep stond er half september voor onze neus. Ons? Het team bestaat uit mijn zus: Elles, vriendin en collega van haar: Jantine en ik. Een totaal vreemde groep van 56 kinderen begon op 16 september aan de start van het project ‘Kerst=Feest’. Deze kinderen kwamen uit 8 verschillende kerken uit Waddinxveen. In twee groepen hebben we elke vrijdagmiddag gerepeteerd i.v.m het leeftijdsverschil. De kinderen zijn tussen de 6 en 15 jaar oud. Van 15.45 – 16.45 repeteerde de kleine groep (leeftijd 6 t/m 9 jaar). Van 17.00 – 18.00 repeteerde de grote groep (leeftijd 10 t/m 15 jaar). Voor verdere verloop van het proces kan u hier verder lezen.
Op 14 oktober heb ik tijdens de repetitiemiddag leiding gegeven aan de eerste groep en hebben we o.a. één van de musicalnummers doorgenomen. Hierin heb ik de bewegingen voorgedaan, maar deden alle kinderen nog niet dezelfde beweging. Dit heb ik geoefend en uiteindelijk was de hele groep in staat dezelfde beweging te doen. Ik heb hier de hele groep bij betrokken en de communicatie breed gemaakt.
Na de eerste groep kwam de tweede groep en heb ik drie kinderen gecoacht met zang. Deze drie kinderen hadden allemaal een behoorlijk stuk solo wat ze moesten zingen. Ik wilde deze kinderen coachen om ze wat zekerder op het podium te laten staan en om ze een aantal tips te geven hoe ze het beste deze solo kunnen zingen.Eerst heb ik een J. en R. gecoacht, omdat zij een duet moesten zingen. Eerst heb ik ze het nummer samen laten zingen en toen heb ik steeds stukjes van het liedje behandeld. We hebben eerst gekeken naar het refrein. Op een gegeven moment moesten ze alle twee door elkaar heen zingen. Dat was in het begin heel erg wennen, omdat ze naar elkaar moesten luisteren tijdens het zingen. Dat is belangrijk om harmonie te krijgen in dit nummer. J. had niet zoveel coaching nodig tijdens dit nummer, omdat zij al van nature heel mooi zingt. Toen heb ik J. meer gecoacht op houding en expressie. J. moest een karakter spelen dat alleen maar aan zichzelf dacht.
R. heb ik geholpen met de hoogte te halen en ik heb hem wat meer zelfvertrouwen proberen te geven. Hierbij heb ik ook hem meer in zijn rol laten inleven. R. en J. hebben dit liedje ook voor de rest van de groep gezongen. Toen heb ik gecoacht met mijn handen en geplaybackt met mijn stem.
Daarna was het tijd om de volgende te gaan coachen.
L. moest een vrij lang stuk solo gaan zingen met veel hoogtes. L. moest zich ook erg inleven in haar rol. Dat was belangrijk anders zou dat niet uit de verf komen op het podium. We hebben ook geoefend met articulatie door een aantal oefeningen te doen.
Op 24 december was eindelijk de uitvoering en moest er heel veel geregeld worden. Daarom hebben we die dag met een tijdsschema gewerkt. Ik heb overleg gehad met de organisator over omkleedlokalen. Ik heb besproken met coördinator hoe alles in zijn werk zou gaan als de kinderen zouden komen. Ik heb ook overleg gehad met de techniek om audio-opnames te laten maken. Het was 's middags een spetterend feest en er zaten 1100 mensen in de zaal. Er waren ook medestudenten van de Marnix Academie wezen kijken. We hebben veel gepromoot door van tevoren al een filmpje in elkaar te zetten, zodat de mensen een betere indruk zouden krijgen van de musical.
Het is ontzettend gaaf dat de musical zo'n succes is geworden. Het maakt niks uit in prestatie of je een musical met een groep kinderen instudeert die je niet kent of juist wel kent. Dat is één van de dingen die me erg bijgebleven is van dit geweldige project! Vaak hebben wij als team daar nog veel over zitten praten. We zijn zo trots op al die kinderen die zo hun best hebben gedaan voor deze musical. Dat zijn echt gouden momenten.Uitwerkingen:
Uitwerking 1:
Ik heb met de beeldende vorming lessen er niet altijd bij kunnen zijn. De vervangende opdrachten die ik o.a. wel heb gemaakt is ten eerste het filmpje. De trailer om het publiek een kleine indruk te geven van de musical. Deze heb ik zelf in elkaar gezet.
http://www.youtube.com/watch?v=eoqdTllMtT8
Uitwerking 2:
Ook heb ik gewerkt aan een poster. Zelf heb ik de schets geschreven en heb ik dit besproken met een vriendin. Zij heeft uiteindelijk zo de poster gemaakt dat het uitnodigend zou zijn voor het publiek.
Uitwerking 3: Digitale decor
We hebben altijd gewerkt met een decor en echte schilderijen op de achtergrond. Bij deze opvoering was het niet mogelijk om dit te doen en heeft een grafisch ontwerper deze decorstukken gemaakt. Een digitaal decor kregen we op de achtergrond. Wat ik voor rol daarin heb gespeeld is bij de uitvoering. De achtergrond moest er duidelijk uitkomen alleen hadden we een witte achtergrond. Ik heb ervoor gezorgd dat we een zwart doek kregen als achtergrond waardoor de kinderen er veel beter uitkwamen. En het digitale decor beter te zien was. De volgende foto's zijn van het digitale decor en uiteindelijk hoe het geheel eruit zag. Het podium was 9 meter breed en 3 meter lang. Er zijn drie beemers gebruikt om het digitale decor te presenteren.Dit was een klein deel wat ik kon laten zien van het musicalproject.
Uitwerking 4: filmpje opdracht beeldende vorming.
Dit is de uitwerking van het filmpje. Sleggie de slak hebben Emma en ik gemaakt.
Hier ziet u de ontmoeting van de 2 figuren in het filmpje:
http://youtu.be/UA9RY38f8ck