Inhoudsopgave: Kindertekeningen, een stapje verder, beelend filmpje en eigen vaardigheid.
Kindertekeningen
Ik heb als opdracht in groep 1/2 gegeven dat de kinderen zichzelf mochten tekenen met de omgeving wat ze leuk vonden, bijvoorbeeld speelplein, bij de blokken, in het klas lokaal, thuis, op de slaapkamer enzovoort.
|
Koen is 4 jaar en 2 maanden. Hij zit duidelijk nog in zijn krabbelfase.
Je kunt aan dat rondje merken dat zijn schouders en pols samenwerken, het zijn niet meer alleen streepjes. Hij gebruikt expressionistisch kleurgebruik. Hij heeft een kleur gebruikt die het dichtste bij lag. Hij zit ook nog erg in zijn benoemingsstaduim. Hij verteld dat een bol met stokjes een mens is.
Ruimte: Hij zit duidelijk in fase 1: Alles zweeft op het papier.
|
|
Imke is 5 jaar en 8 maanden. Ze heeft zichzelf getekend in de buiten omgeving. Ze gebruikt expressionitisch kleurgebruik. Ze heeft de kleuren gekozen die ze leuk vind. Wel heeft ze het gras groen getekend en de lucht blauw, daardoor heeft ze ook een beetje dingkleurgebruik gebruikt. De zon is wel in het roze. Ze heeft een kopvoeter getekend met lijfaanduiding.
Ruimte: Ze heeft een grondlijn gemaakt van de onderkant. Ze zit dus in fase 3. |
|
Rick is 5 jaar en 11 maanden. Hij heeft zichzelf getekend bij de boom en de zandbak. Hij heeft de ding kleur gebruikt. De boom heef een bruine barst met groene bladeren. Daarnaast heeft die goed gekeken dat zji huid een andere kleur is dan zijn broek. Hij heeft het poppetje even groot gemaakt als de boom. De verhouding klopt niet. Daarnaast heeft hij een kopvoeter getekend met lijfaanduidelijk, maar geen armen.
Ruimte: Rick zit in fase 4. Hij heeft een zelfgetekende grondlijn gemaakt om daar zijn tekeningentjes op te maken. |
|
Isis is 5 jaar en 10 maanden. ze heeft zichzelf getekend bij een huis en een zandbak, samen met een vriendin. Isis heeft expressionitische kleurgebruik gebruikt. Ze heeft verschillende kleuren gebruikt wat ze mooi vond, zoals roze en daarbij haarzelf, de zandba en de weg getekend. Daarnaast past het poppetje niet in het huis en het ander poppetje niet in de zandbak. Ze heeft een compleet poppetje gemaakt, daarbij wel nog wat dunne draad beentjes en armen.
Ruimte: Isis zit in fase 5. Ze heeft meerdere grondlijnen toegepast, zoals het huis in de verte. Ze denkt na waar ze iets neerzet. |
Een stapje verder helpen.
Ik merk heel erg bij deze kinderen dat ze het kleurgebruik nog niet als dingkleur gebruiken. Dit wil ik gaan bereiken door samen met de kinderen naar verschillende dingen te kijken. Hoe ziet een boom eruit? Wat voor kleuren heeft het? Kijk is naar elkaar. Hoe zien wij er uit? Zo komen de kinderen tot de ontdekking dat voor elk voorwerp verschillende kleuren worden gebruikt om het echt te laten lijken.
Daarnaast wil ik met de kinderen ook kijken naar de hoogte verschillen. Wij zijn kleiner dan een huis. Is een schaar ook kleiner dan een mens? Zo kunnen we verschillende hoogte verschillen zien. De kinderen worden zich er dan van bewust dat als je iets wilt tekenen dat een huis groter is dan een poppetje. En dat een boom even groot of hoger is dan een huis.
Als laatste kunnen we praten over ons als mens. Wat hebben wij allemaal aan onze lichaam. Oren, ogen, mond, armen, 5 vingers aan elke hand, voeten, benen. Waar zitten je benen aan vast? Waar zitten je armen aan vast? De kinderen worden zich zo bewust van een mensfiguurtje. Als ze gaan tekenen kunnen ze hier rekening mee houden dat de armen aan de romp horen en niet aan het hoofd.
Het kind dat in de krabbelfase zit, moet hier eerst uit. Het kind moet dit ervaren door het zelf te doen. Door deze dingen te vertellen kan het kind misschien bedenken dat hij dat ook wil tekenen. Hij gaat vervolgens ervaren of hij een poppetje kan tekenen zodra hij hier rijp voor is.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
beeldend filmpje
Samen met Pamela balvert hebben wij dit figuurtje gemaakt: PINQUE
|
Ons figuurtje kan van alles bewegen. We hebben zijn lijf gemaakt van verschillende bekertjes. Daartussen hebben we kralen gedaan, zodat hij gebogen kan zitten, maar ook groter of kleiner kan worden. Ook kan hij zijn vleugels om hoog en omlaag doen. Zijn mond kan verder open, zijn ogen kunnen bewegen en zijn voeten kunnen een beetje omhoog. Bijna een echt levend poppetje, als je het mij vraagt!
We hebben goed gekeken naar de verschillende kleurgebruik. We wilde zijn lijft wat donker houden maar toch een mooi contrast laten zien. Daarom hebben we gekozen om de bekertjes allemaal een andere kleur van licht naar dokter te doen. De kleuren passen goed bij elkaar. Door de vleugels allerlei kleuren te geven springen deze er echt uit. Daarnaast heben we gekozen om zijn snavel en voeten wel in de zelfde kleur te houden als echte vogels.
Filmpje!!
Samen met Suzanne en Emma hebben Pamela en Ik een filmpje gemaakt.
Ons concept was dat de twee figuren elkaar tegen kwamen en verliefd werden op elkaar. We hebben zoveel mogelijk bewegende effecten er in gezet, zodat het echt levend lijkt.
--------------------------------- Eigen vaardigheid! |
|
Dit was mijn eeste figuur die ik had gemaakt. Daarbij waren de schouders niet goed. Ook het haar staat een beetje bol en kloppen de verhoudingen tussen de armen niet helemaal. |
|
Dit is mijn mensenfiguur die ik gemaakt hebt in de les. Ik vond het leuk om zo iets te maken, vooral omdat je nu weet hoe de verhoudingen zijn ten opzichte van je lichaam. Ik vind de contouren erg goed gelukt en ben trots op het resultaat. |