Pamela

Kindertekeningen

Ik heb groep 6 de opdracht gegeven om zichzelf te tekenen. Daar kregen ze ongeveer 10 minuten de tijd voor. Ik heb 4 tekeningen uitgekozen, 1 beste, 2 gemiddeld en 1 slechtste. Ik heb niet met de kinderen een omgeving getekend, dus ik ga alleen analyseren op een mensfiguur.





















Deze tekening is gemaakt door Roos uit groep 6. Ik vond van de tekeningen die ik had, die van haar het beste. Dat vond ik omdat ze goed op details heeft gelet, het aantal vingers, de nek en de vouwen in de kleding. De kleuren die ze heeft gebruikt vind ik goed passen, behalve de kleur voor de huid, die is alleen iets te donker. Deze leerling zit in fase 8, de andere 7 fases is ze al voorbij en het lijkt zelf of dit mensfiguur loopt. Dat komt omdat ze de ene been iets schever heeft getekend en zo komt de voet ook iets hoger dan de ander. Dit is wel de fase van statische beweging.






















Deze leerling, Louren uit groep 6 heeft zichzelf getekend. Dit was een gemiddelde tekening uit de klas. Bij deze tekening zie je dat ze nog niet gelet heeft op het aantal vingers en ook nog niet op details zoals oren. Wel vind ik de kleuren goed kloppen bij de werkelijkheid. In verhouding met het lichaam is het hoofd wel te groot getekend. Deze leerling schommelt een beetje tussen fase 7 en 8. Ik vind dat ze wel al verder is dan fase 7, maar ze heeft nog niet gewerkt aan beweging, dus nog niet echt fase 8.





















Deze leerling Sara uit groep 6 heeft ook zichzelf getekend. Ik vond dit een gemiddelde tekening omdat ze wel gelet heeft op details zoals ogen, haren en vingers. In verhouding met het lichaam is ook bij deze tekening het hoofd te groot. De voeten heeft ze niet getekend, dus daar kan ik ook niet over oordelen. Verder is het erg opvallend dat de armen niet aan het lichaam vastzitten, de armen komen vanuit de mouwen van de jurk. Deze leerling zit ook tussen fase 7 en 8. Fase 7 is ze al voorbij, maar aan fase 8 is ze nog niet begonnen.





















Deze tekening is van Jurjen uit groep 6. Deze leerling heeft groep 5 overgeslagen en is voor groep 6 dus wel een jonge leerling. Je ziet bij deze tekening een heel groot verschil met de andere tekeningen. Hij loopt duidelijk veel verder achter dan de rest. Dit kan komen doordat een stuk jonger is, maar ook omdat hij tekenen niet echt graag doet. Deze jongen zit in fase 4. Dat kun je zien omdat de armen en benen als stokjes uit het lijf komen. Het lijf is ook 1 geheel en geen boven en onderlijf. Ook de vingers en voeten zijn niet heel gedetailleerd. Het hoofd is nog redelijk, hij heeft zelfs gedacht aan pupillen.

Tekenles

Wat mij in het algemeen opviel bij alle tekeningen, was dat de verhoudingen met het hoofd en lichaam bij de meeste niet klopten. Daarom wil ik daar een les over geven.
Voorbereiding:
Aan de hand van de tekeningen kan ik zien waar het aandachtspunt ligt bij de leerlingen. In dit geval gaat het vooral om de verhoudingen van een mensfiguur. Bijna alle leerlingen uit groep 6 kunnen gedetailleerd een mensfiguur tekenen en de meeste leerlingen zaten rond fase 7 en 8.
De leerling die nog in fase 4 is blijven hangen, moet je als leerkracht wat extra ondersteuning geven tijdens de tekenlessen.
Oriƫntatie:
Bij het tekenles is het vooral belangrijk dat de leerlingen gemotiveerd zijn. Zeker ook de leerlingen die niet zo graag tekenen. De inleiding moet dus pakkend zijn. Als inleiding bij deze activiteit ga ik de leerlingen vertellen dat we een vitrinekast op school hebben staan die wij mogen vullen. Daarom gaan we verschillende met mensfiguren doen. We beginnen met het tekenen ervan, voordat we gaan boetseren enz. Ik laat de leerlingen kijken naar zichzelf en benoemen hoe het lichaam precies in elkaar zit, verhoudingen en details.
Ik leg de kinderen uit dat we de tekening eerst gaan schetsen en daarna in het net tekenen. Ik laat zelf 2 van tevoren getekende mensfiguren zien. 1 geschetste en 1 die daarna in het net is getekend. De opdracht voor de leerlingen is dus, dat ze zichzelf gaan tekenen, maar dat ze eerst heel goed gaan letten op de verhoudingen hoofd en lichaam en daarna naar de details.
Uitvoering:
Tijdens het werken observeer ik de leerlingen. Ik loop rond en stimuleer en ondersteun de leerlingen. Ik geef ze eventueel tips en grijp in als ik zie dat het ergens de verkeerde kant op gaat. Van tevoren zal ik aangeven hoelang ze hiervoor de tijd hebben en ook zal ik 10 minuten voor tijd even aangeven dat ze nog maar 10 minuten de tijd hebben. Zijn er leerlingen eerder klaar? Dan mogen ze een omgeving tekenen waar ze heel graag zijn.
Nabeschouwing:
Deze tekeningen komen in de klas te hangen en worden besproken met de hele groep. Ik vraag de leerlingen op welke tekening ze goed de juiste verhoudingen kunnen zien, en hoe zie je dat dan.
Ook gaan we kijken naar details, zoals oren, vingers, voeten en pupillen. Hoe vonden de leerlingen het zelf gaan? Vonden ze het lastig of juist niet? Samen met de klas zoeken we ook 3 tekeningen uit voor in de vitrine. Bij het uitkiezen letten we dan op verhoudingen en details.
Evaluatie:
Na de les zal ik nog eens naar de tekeningen kijken en dan bepalen of mijn doel behaald is. Heeft iedereen de juiste verhoudingen getekend. Zo niet, hoe komt dat dan? en hoe heb ik gehandeld in de les? heb ik genoeg aandacht gegeven aan de leerling die nog in fase 4 zat?

Eigen vaardigheid, mensfiguur

Hieronder zie je het mensfiguur wat ik normaal gezien zou tekenen.



















Na de les beeldende vorming en de uitleg over de verhoudingen van een mens, zag mijn mensfiguur er toch heel anders uit. Hieronder zie je mijn mensfiguur die ik getekend heb. Hierbij heb ik goed gelet op de verhoudingen en niet op de details. Ik vind hem erg goed gelukt.




















Beeldend figuur

Samen met Marjolein den Dekker heb ik dit figuur gemaakt, genaamd Pingu.



Beeldend filmpje


De bovenstaande link brengt je naar het beeldende filmpje van Marjolein, Emma, Suzanne en Pamela.
Daarin is te zien dat 2 beeldende figuren samen een verhaal spelen.